søndag 9. oktober 2016

Svevende kopp

I dag har jeg kost meg på hobbyrommet med å lage denne koppen. Jeg har laget en tutorial dersom du har lyst til å lage din egen.


Les videre for å se hvordan koppen er laget.


Koppen er ganske enkel å lage, og det er ikke så mange ting man trenger heller. Bortsett fra masse blomster da. Men, det går nok fint an å bruke større blomster som dekker mer, så slipper man unna med halvparten :-)

Foruten blomster trenger du en gaffel, en tang eller hammer og en limpistol. Et par-tre mynter må du også ha for å gi tyngde i framkant av skålen. Og så trenger du en kopp med skål, selvfølgelig.
Denne kjøpte jeg på ferie i Spania i sommer. Syntes den kunne passe fint til prosjektet.


Du begynner med å forme gaffelen med en tang eller hammer. Den skal formes som en omvendt Z, med den øverste "streken" litt opp.

Deretter limer du gaffelen til skålen. Bruk rikelig med lim.  Prøv å lime gaffelen så langt frem på skålen at det ikke velter så lett når koppen kommer på. Når limet er tørt har du lim inni koppen, og limer fast skaftet på gaffelen.

Det ser da slik ut:



Min kopp balanserte ganske greit, men jeg festet likevel litt vekt foran ved gaffelen slik at tyngden fra koppen ikke skulle få det hele til å velte. Jeg har brukt en magnet, men mynter går like greit.

Deretter er det bare å gå igang med å lime på de blomstene du ønsker. Jeg begynte med små blomster inni og økte litt på størrelsen etter hvert.



2 kommentarer:

  1. Så kult, og for ein smart ide og nydeleg kopp :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bodil. Jeg falt fullstendig for koppen, og angrer på at jeg ikke kjøpte flere når jeg først hadde sjansen. Men, det byr seg vel flere anledninger håper jeg :-) Det var veldig raskt og enkelt å lage ... brukte vel et par timers tid, så det er fullt mulig å "masseprodusere" julegaver her.

      Slett